Покрай учителските протести (които подкрепям напълно) и данданията по медиите, не знам дали се чу, че и аптекарската гилдия вероятно ще започне стачни действия във връзка с проектонаредбата на Министерството на здравеопазването за драстично понижаване на надценките при повечето лекарства в аптечната мрежа. Прави впечатление, че надценките при лекарствата от активния лекарствен списък, с който работи Здравната каса, стават минимални, да не кажа символични.
Частната аптека е търговско дружество и по силата на Търгвския закон, то е подвластно на абсолютно същите пазарни принципи, които важат и за останалите търговски дружества.
Аптеката, колкото и да ни се иска, не е благотворително дружество.
Аптеката има висококвалифициран персонал, който в много случаи къде доброволно, къде по неволя, изземва функциите на лекарите. ”Боли ме гърло, какво ще ми препоръчате?”- на пръв поглед елементарен въпрос, нали? За съжаление, всекидневно в аптеката има такива случаи. Каква е практиката? Матистър-фармацевтът започва да разяснява симптомите на заболяването, поставя диагноза, предписва лечение…
Масово хората започнаха да се доверяват повече на фармацевта си, отколкото на личния си лекар. В нашия случай, с докторка в пенсионна възраст, за която Оспамокс е върхът на антибиотиците, е напълно разбираемо. Въпреки всичко, като загрижен за здравето на пациентите медицински работник, фармацевтът винаги съветва хората преди да поискат нашите услуги, най-напред да минат лекарски преглед.
Аптеката плаща данъци. Всички лекарства се облагат с ДДС, което е включено в цената на лекарството и се плаща от пациента. Чувала съм, че в други европейски страни има диференцирана данъчна ставка за стоките от първа необходимост към които спадат и лекарствата. Защо МЗ, като едно загрижено за хората ведомство не занижи данъчната ставка поне на лекарствата от активния лекарствен списък, вместо поголовно да намалява надценките?!
И не на последно място аптеката е подложена системно на проверки от страна на Здравната каса, с която е в договорни отношения. В какво се изразяват тези отношения, които съвсем не мисля, че са равноправни? Петнайсет дни, дължината на един работен период, аптеката изпълнява частично платени или напълно безплатни рецепти, като реимбурсацията, т.е. намалението, се поема от РЗОК. Случвало се е обаче да получаваме тези дължими суми с по два месеца закъснение, но без лихвите! Няма да казвам какви гимнастики правим през това време, за да продължим снабдяването с лекарства и колко задлъжняваме самите ние към фармацевтичните складове, които за разлика от нас си търсят парите с лихва и ни режат откъм отстъпки и надценки.
Надценката не е печалба за аптеката, тя осигурява нормален работен процес и гарантира добро обслужване за пациентите. Ако се занижи тази надценка, много аптеки ще откажат да работят със Здравната каса, защото кой е луд да спонсорира един ояден държавен монополист, ей така, за слава. В града едва ли ще настъпят големи катаклизми, защото аптеките се настъпват една друга.
Какво ще стане в малките населени места с по една аптека, която ще прекрати договорните си отношения със Здравната каса, защото не може да си позволи да работи на загуба? Най-общо казано, пациентите ще останат без достъп до лекарствата с намаление. За да се снабдяват с така необходимите им медикаменти, ще трябва да пътуват големи разстояния, което от своя страна е свързано с разходи и време. Повечето пациенти са възрастни хора, има и инвалиди за които предвижването е трудно, да не кажа невъзможно.
Това ли е социалната политика на правителството? Да лишава възрастните хора от нормален достъп до лекарства? Грижата за болните не трябва ли да е приоритет за държавата и за Министерството на здравеопазването?
Не знам кой печели от цялата работа, но това със сигурност не са болните хора. Всъщност, подозирам чии интереси обслужва МЗ. Мощните фармацевтични акули в бранша отдавна целят да затворят малките аптеки с нецентрализирано снабдяване.
Е, хайде, халал да ви е!
септември 26, 2007 at 10:48 am
Каквото почукало, такова се обадило, Вера.
“Фармацевтите поискаха само те да могат да откриват аптеки. При това, всеки фармацевт да може да притежава само една аптека. Имаше предупреждения, че това ще доведе до затваряне на аптеки и по-малко конкуренция. Това няма значение, важно е да се въведе “етичният” модел, казваха те.
След това фармацевтите поискаха да няма ценова конкуренция. Някои аптеки си позволявали да намаляват цените и тази форма на конкуренция не се хареса на част от фармацевтите. Нека държавата да определя цени и те да са еднакви за всички, поискаха те. Няма значение, че това ще доведе до по-голяма държавна намеса, казаха те.
С две думи, когато беше в техен интерес фармацевтите имаха едно силно антипазарно говорене и настояване за привилегии и държавен контрол, независимо от всичко.
Всичко това им се върна обратно като бумеранг.
Министърът на здравеопазването – използвайки правото си да контролира аптечния бизнес, което право самите аптекари му връчиха насила в ръцете – предложи да се намали търговската отстъпка за аптеките, за да са ниски цените на лекарствата. Фармацевтите искаха държавен контрол върху цените и го получиха.
Ще фалират аптеки, казаха фармацевтите. Това няма значение, каза министърът. Според него е по-етично да има ниски цени на лекарствата, отколкото да се дават големи печалби на аптекарите. С което използва аргументите на фармацевтите срещу самите тях.
Всички губим от намаляването на конкуренцията, държавния контрол върху икономиката и погазването на пазарните принципи. Интересното този път е, че губят дори тези, които искаха да спечелят от това. Който сее вятър, жъне бури.”
http://ikonomika.org/?p=849
септември 26, 2007 at 11:58 am
@longalon: Много точен коментар от страна на Георги Ангелов. Аз лично не помня точно упоменатите събития, но съм сигурен, че хората от бранша ги помнят.
Факт е: колкото по-малко държава в един бизнес, толкова по-добре. След като доброволно са свалени гащите, ще трябва да се носят и последствията.
Факт е обаче, че аптеките по селата са само една-две (в най-добрия случай). И за това говори Вера. Но аз съм сигурен, че ако някои аптеки фалират, на тяхно място ще дойдат други, ако има свободна пазарна ниша.
Пазарът, слава Богу, все още е свободен!
септември 26, 2007 at 1:08 pm
Като е по-етично цените на лекарствата да са ниски, защо не се намали данъчната ставка, вместо надценките? Изобщо не съм съгласна, че държавата трябва да се меси в пазарните отношения. Много ми е интересно производителите като вдигнат цените на лекарствата, кой ще обвинят тогава?
Прав си, че като има свободна пазарна ниша, ще се намери кой да я запълни. Някой на когото не му пука дали работи на загуба, защото големия склад стои зад гърба му. А случайно да знаете, че е забранено складове да имат аптеки? Обаче имат и то по няколко-цели вериги. И изобщо е много късогледо и дилетантско ония горе да се целят точно в малките аптеки, които са независими и поради това-много уязвими. На пръв поглед е правилно за хората, които не са вътре в нещата, но като всяко нещо в България и тук са намесени МНОГО пари.
септември 26, 2007 at 3:22 pm
Аз пък знам от първа ръка (т.е. аз съм втора в случая) за надценки от над 1000 %! Това е над 10 пъти! Да, не става дума за Аспирина и Аналгина, става дума за животоспасяващи лекарства (такива, без които човек не може да продължи да живее), които от примерно вместо за 100 лева се продават за над 1000. И ако не се къпеш в злато, или няма кой да ти го донесе в куфара от чужбина – ми да не си се раждал… Айде не се жалвайте ако може, че е чудовищно как могат да се правят печалби в такива размери от човешката болка! Ще ви се не види и “търговските дружества”!!!
септември 26, 2007 at 5:19 pm
Г-н Влади в скоби, изобщо не знам за какво говорите. Провокациите в случая не помагат на никого, а блогът си е мой и “ще се жалвам” в него колкото си искам, независимо дали това ви кефи или ви докарва безсънние.
септември 26, 2007 at 6:59 pm
В тази връзка, говорейки за животоспасяващи лекарства де, щото не съм наясно с нещата на Георги Ангелов, та що се отнася до животоспасяващите лекарства, които обаче в много случаи се осигуряват безплатно по линия на НЗОК, липсват. Някак не съм убедена, че аптекарите са виновни за липсата на лекарства за онкоболни. Да не говорим, че ми писна от простотии като не знам к’ви проценти ДДС върху лекарства, книги, учебници и пр. и липсата на ДДС или много по-малкия му процент върху хазарт, адвокатски услуги и тем подобни.
септември 26, 2007 at 7:30 pm
Това всъщност хич не беше провокация. Аз наистина много харесвам блога ти. Но ми идва супер нахално вече всеки да стачкува за нещо. Аз не-богат собственик на аптека не съм видял (нарочно не използвам думата беден, че такъв пък съвсем няма). За съжаление, не мога да подкрепя думите си по-горе с никакъв конкретен продукт, просто защото не ми е това работата. Но познавам човек, напуснал работата си, защото не може да издържи психически да гледа умиращи хора да не могат да си позволят лекарства, виждайки с очите си в две съседни графи доставната и продажната цена. Ако ти си в бранша, можеш да си направиш проучване колко струват вносните лекарства в Европа или САЩ, и с колко пъти надценка се продават в България. За мен би било интересно да зная. Не зная и колко получават аптекарите ама собствениците никак не ги жаля, че щял да им падне стандарта, докато хората умират, сори.
септември 27, 2007 at 6:28 am
Цялата работа е в засиленото държавно регулиране, което не позволява на аптечният бизнес да се развива.
Въпреки популистките изказвания на управляващите, точно тяхната намеса в бизнеса вдига цените, защото се намесва в конкуренцията и свободния пазар.
http://longanlon.bloghub.org/37
октомври 1, 2007 at 5:12 am
Здравей,
блогът ти е много интересен и за някакъв късмет попаднах днес точно на тази тема.
Действително има аптеки, чиито цени за лекарства са увеличени почти стократно, което се вижда от километри. Естествено, пациентът отбягва тези места.
Трудно ми е да понеса само това, че лекарствата за онкоболни са на безбожни цени. Лично съм свидетел на това. Една инжекция за помощ при химиотерапията струва почти 70лв. А тя наистина е помощ за пациента. В по-малките градове е още по-скъпо.Намирайки зададената инжекция за 50лв в софия и изказвайки радостта си,че все пак сме я намерили по-евтино, собственикът вдига моментално цените и се оказва, че при следващата покупка от аптеката, лекарството струва вече 68лв. Помня и за добавка, струваща Само 135лв.
Не съдя никого, защото реално не знам каква точно е причината за всичко това.
Съгласна съм с това,което казваш, че е отговорно ти да назначиш лекарства, вместо лекар и това наистина те държи отговорна за състоянието на пациента и със сигурност не е лесно да се ръководи или работи в аптека. Не искам да критикувам никого в нищо. Ужасно ми се иска нещата да се оправят и хората да бъдат щастливи;)
Желая ти Лек и приятен ден:)
октомври 1, 2007 at 7:48 am
Здравей, Ondin! Мерси за топлите думи, много си мил/а.
Вероятно, както казваш ти,има спекуланти и във фармацевтичния бранш, както във всяка друга сфера на търговия. Не мога да коментирам случаите които цитираш, защото нашата аптека не работи с такива препарати и не съм запозната с доставни и продажни цени. По принцип този тип лекарства са скъпи, но и реално би трябвало държавата да поема разходите по лечение на онкоболните.
Доколкото знам подобни препарати се получават от специализираните аптеки към онкодиспансерите във всеки голям град. Назови конкретно лекарството, за да проверя дали евентуално мога да го намеря и на каква цена. Бих искала да ти помогна, затова ако искаш се свържи с мен на мейл: lady.veralynn@gmail.com
октомври 1, 2007 at 8:35 am
Здравей, Вера!
Изпратих ти мейл преди мъничко:)
Благодаря ти предварително и се радвам, че имам възможността да чета блога ти
Поздрави!